وظایف منتظران قسمت دوم
2- محبت او بطور خاص
بدانکه در وجوب محبت تمام ائمه معصومین (علیه السلام) ترديدي نيست و اينکه دوستي ايشان بخشي از ايمان و شرط قبولي اعمال است.
ولي در اهتمام به محبّت مولايمان حضرت حجّت (ع) خصوصيتي هست که سبب شده به طور خصوص به آن امر گردد؛
و اين از دو جهت است :
به جهت عقل :
توضيح اينکه سرشتها بر محبّت کسي که به آنها نيکي کند و هرکه واسطه احسان به. آنها باشد، ساخته شده است،
و در مجالس صدوق رحمه الله به سند خود، از ابن عباس آمده که گويد:
رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) فرمود:
خداوند را دوست بداريد، به جهت آنچه از نعمتهاي خويش به شما ميدهد و مرا به جهت دوستي خداي - عزّوجلّ - دوست بداريد و اهل بيتم را به خاطر دوستي من دوست بداريد.
و به جهت نقل :
سيد محدّث بحراني رحمه الله در کتاب «غاية المرام» [1] به نقل از نعماني، به سند خود {بعد از شرح طولانی اتفاقات شب معراج) ، از رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) روايت آورده که فرمود:
اينان امامان هستند و اين قائم است حلالم را حلال و حرامم را حرام مينمايد و از دشمنانم انتقام ميگيرد.
اي محمد! او را دوست بدار، که من او را و دوست دارنده او را دوست دارم.
اين حديث دلالت دارد بر اينکه در محبّت آن حضرت ويژگي اي هست که مقتضي امر مخصوص از سوي خداي تعالي گرديده، با اينکه محبّت همه امامان (ع) واجب است.
(کتاب مکیال المکارم فی فوائد دعا للقائم)
[1] غاية المرام، 188 باب 23 ح 101.